TECHNIKI SPOŁECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIĘ
* Odbywanie licznych spotkań.
* Udzielanie wywiadów do mikrofonu i przed kamerą.
* Występowanie przed różnymi audytoriami.
To trudne umiejętności, ale można się ich nauczyć.
Oddajemy do Państwa dyspozycji specjalistów z takich dziedzin jak:
* technika i wyrazistość mowy,
* retoryka i erystyka (język wystąpień publicznych i sztuka przekonywania)
* savoir-vivre,
* autoprezentacja,
* język ciała,
* public relations. Logopedzi, aktorzy i dziennikarze poprowadzą
warsztaty na temat zachowania się przed mikrofonem i kamerą w czasie
improwizowanego wywiadu. Poniższy program szkolenia został opracowany
według wzorów proponowanych przez Szkołę Macieja Orłosia - znanego
aktora i prezentera telewizyjnego. Nasze szkolenia odbywają się
pod kierunkiem także znanego aktora, pedagoga teatru i logopedy -
Władysława Pitaka
Proponujemy Państwu programy o różnym natężeniu zajęć:
Sztuka bycia publicznego:
Program podstawowy - dwudniowa sesja wyjazdowa,
Program intensywny - jednodniowe sesja
Prezencja i styl w biznesie:
kurs jednodniowy,
Szkolenia firmowe - układane dla jednego klienta lub firmy. Zbadamy
potrzeby, przedstawimy diagnozę i zaproponujemy zakres i tryb zajęć
dostosowany do potrzeb, oczekiwań i możliwości czasowych klienta.
Gwarantujemy poufność.
Przykładowe plany zajęć :
Zajęcia układane są modułowo i dostosowywane do potrzeb firmy zamawiającej.
Dotyczy to również miejsca szkolenia, ilości godzin, zakresu tematycznego
i wykładowców.
Podajemy przykłady kilku wersji realizowanych przez TTiKM
"LOGOS"
programów szkoleniowych:
Szkolenie otwarte - program podstawowy.
Dwudniowe seminarium wyjazdowe - Trening medialny. Liczba uczestników
10 - 12 osób. Zajęcia w grupach. Dzień I
Język mediów:
Poprawność językowa a swoboda wypowiedzi.
Technika mowy:
Ćwiczenia w grupach:
Indywidualny przegląd logopedyczny.
Język ciała:
Techniki oddziaływania pozawerbalnego, najskuteczniejsze wzmocnienie
wypowiedzi;
Zajęcia z savoir-vivre'u:
Kultura gestu, prawidłowa sylwetka. Przedstawianie się, prezentacja,
kłanianie i odkłanianie. Na zakończenie improwizowany cocktail i
kolacja o charakterze oficjalnym;
Dzień II
Zajęcia z techniki mowy:
Zajęcia mają na celu pobudzenie świadomości poczucia językowego
oraz uświadomienie elementów, które powodują, że mowa staje się
płynna, nośna i wyrazista. Wskażemy drogę korygowania wad wymowy
i usprawnienia oddechu i artykulacji; Retoryka - wykład:
Anatomia interakcji, metafora życia społecznego jako teatru,
Rola społeczna, scena - adaptacja przestrzeni do potrzeb występu.
Ćwiczenia warsztatowe z kamerą:
Zajęcia w grupach. Improwizowany wywiad z udziałem dziennikarzy
i prezenterów TV (profesjonalna ekipa reporterska, światła). Materiał
rejestrowany na wideo. Następnie omówienie odtwarzanego materiału
przez dziennikarzy oraz wykładowców z retoryki i wystąpień publicznych.
Uwaga:
Każdy uczestnik kursu dostaje indywidualną ocenę swoich możliwości
autoprezentacji na forum publicznym oraz dostosowany do jego potrzeb
program dalszej pracy. Słuchacze zaczynają zauważać, rozpoznawać
i analizować omawiane elementy technik komunikacyjnych w zachowaniu
publicznym swoim i innych osób. Słuchacz może pracować we własnym
zakresie lub skorzystać z kolejnych programów Towarzystwa LOGOS.
Szkolenie otwarte - program intensywny
(Kontynuacja programu podstawowego)
Jednodniowa sesja w studio audiowizualnym dla 6~8 osób. Zajęcia
praktyczne w podgrupach 3~4 osobowych oraz konsultacje indywidualne.
Rozwijamy i utrwalamy rozbudzoną w czasie programu podstawowego
chęć świadomego kształtowania swojego wizerunku. Dostajemy praktyczne
narzędzia realizacji i kontroli tego procesu.
Technika mowy - dykcja wizualna:
Zasady ortofonii, błędy językowe, normy wymowy, prawidłowy oddech,
środki wyrazu, elementy fonetyki. Ćwiczenia usprawniające narządy
mowy;
Savoir-vivre:
Tytułowanie. Strój. Etykieta w pracy.
Relacja pracownik-pracodawca.
Obowiązki pracownika, obowiązki szefa.
Prezencja i styl:
Kolorystyka indywidualna, ubiór, uczesanie i makijaż.
Konsultacje indywidualne
Komunikacja niewerbalna:
Jak mówić aby nas słuchano, jak słuchać, kiedy do nas mówią? Socjotechnika
oddziaływań, język gestów.;
Autoprezentacja:
Sytuacje publiczne i ich kontekst społeczny, emocje i zachowania
człowieka, który sądzi, że wywarł niekorzystne wrażenie;
Język mediów:
Kalki językowe. Norma a maniera zawodowa.
Retoryka, wystąpienia publiczne:
Sztuka odpowiadania na trudne pytania - elementy erystyki.
Wykorzystanie przestrzeni w wystąpieniach publicznych.
Jak się chwalić? Rola metafory.
Konstrukcja krótkich wystąpień.
Uwaga:
Efektem tej grupy zajęć jest wykształcenie nawyków usprawniających
komunikację w wystąpieniach publicznych. Słuchacze zapoznają się
z zasadami występu przed kamerą, organizacją przestrzeni komunikacyjnej
oraz działaniem w warunkach stresu. Są gotowi do oceny audytorium,
przed którym przyszło im wystąpić i dobrania odpowiednich narzędzi
do skutecznego wystąpienia. Wypowiedź zostaje wzmocniona świadomym
wykorzystaniem gestu. W negocjacjach i sporach pogłębiona zostaje
świadomość technik prowadzenia sporów (erystyka) oraz rozpoznawania
i przeciwdziałania manipulacji. W sferze językowej podnosi się poziom
wykorzystania elementów erudycyjnych, stosownie do charakteru wystąpienia.
Szkolenie firmowe - Prezencja i Styl w Biznesie
Szkolenie dla grupy 10 osobowej, 6 godzin zajęć. Prezencja i Styl
w Biznesie.
Wykład połączony z pokazem, metamorfoza jednego z uczestników polegająca
na zmianie fryzury, koloru włosów, makijażu, dobraniu odpowiedniego
stroju, itd.
konsultacje indywidualne ze stylu (dzielone z ćwiczeniami z savoir-vivre'u).
(ćwiczenia grupowe dzielone z konsultacjami ze stylu).
Tytułowanie. Strój. Etykieta w pracy. Kultura gestu, prawidłowa
sylwetka. Przedstawianie się, prezentacja, kłanianie i odkłanianie.
Szkolenie może przybierać formy:
Pokazu mody połączonego z wykładem.
Wykładu połączonego z dyskusją.
Konsultacji indywidualnych.
"Metamorfozy" uczestników szkolenia, polegającej na zmianie
fryzury, koloru włosów, makijażu, dobraniu odpowiedniego stroju,
itd.
Słuchacze dowiedzą się m.in.:
Jakie znaczenie ma wygląd pracowników dla identyfikacji firmy na
rynku?
Jak ustalać kolorystykę personalną?
Jak wybrać, w zależności od sylwetki, fason garderoby?
Jak dobrać odpowiednie oprawki okularów?
Szkolenie firmowe - Media Training
Zajęcia dla wyższej kadry menedżerskiej - 6 osób.
Łącznie 15 godzin zajęć dla każdego uczestnika.
Dzień I
(7 godzin zajęć, w tym zajęcia w podgrupach) Retoryka - wykład:
Anatomia interakcji, metafora życia społecznego jako teatru,
Rola społeczna, scena - adaptacja przestrzeni do potrzeb występu.
Warsztaty z kamerą:
Zasady efektywnego komunikowania się z mediami. Improwizowany wywiad
z dziennikarzem TV (ekipa reporterska, światła, mikrofon). Materiał
rejestrowany na wideo. Następnie omówienie odtwarzanego na ekranie
materiału przez dziennikarzy, wykładowców z retoryki i techniki
mowy.
Technika mowy: (ćwiczenia w podgrupach dzielone z warsztatami kamerowymi)
Ćwiczenia, przegląd logopedyczny. Pobudzenie świadomości poczucia
językowego oraz uświadomienie elementów, które powodują, że mowa
staje się płynna, nośna i wyrazista.
Warsztaty z kamerą: (ćwiczenia w podgrupach dzielone z warsztatami
kamerowymi):
"Trudne pytania i dobre odpowiedzi".
Ćwiczenia dla osób udzielających wywiadów i biorących udział w publicznych
dyskusjach.
Na czym polega trudność niektórych pytań, co to są "pytania
pułapki"?
Jak odpowiadać na trudne pytania?
Jak podczas wywiadu-rozmowy dobrze ułożyć sobie relację z dziennikarzem
i publicznością?
Jak bronić się przed nieuczciwymi chwytami i jak zjednywać przewagę
w dyskusji?
Dzień II
(8 godzin zajęć)
Public Relations:
PR - element zarządzania czy marketingu?
PR - po co? Słabe i mocne strony.
Rola agencji w realizowaniu PR.
Warsztaty radiowe:
Specyfika wywiadu radiowego.
Spotkanie z mikrofonem.
Język mediów:
Między poprawnością językową a swobodą wypowiedzi
Autoprezentacja:
Wizerunek osobisty.
Sytuacje publiczne i ich kontekst społeczny. Zachowanie człowieka,
który sądzi, że wywarł niekorzystne wrażenie.
Towarzystwo Terapii i Kształcenia Mowy "LOGOS"
75-900 Koszalin, Kretomino, ul. Pieczarek 4
tel. (0...94) 340-60-06, tel. kom. 600-809-254
e-mail: logos@logos.pomorze.pl
|